Wiljami by Night (tai tuttavallisemmin Wiljami-peli) on ensimmäisestä persoonasta pelattava tunnelmallinen kauhu-pulmapeli valoteknikosta, jonka epäkiitollisena tehtävänä on huolehtia teatteriesityksen valaisusta yhtä yötä ennen ensi-iltaa. Aikaisempi valoteknikko on teillä tietymättömillä, ja pelaajan täytyy seurata tämän kryptistä “valosuunnitelmaa” ratkaisten valotekniikkaan liittyviä luovia pulmatilanteita. Yö teatterissa on kuitenkin pitkä, ja miksi välillä tuntuu siltä, että joku tarkkailee?
Yhteinen pelinkehitysuramme lähti liikkeelle pelijameista: kävimme samalla porukalla kaksilla jameilla, ja toisten jamien jälkeen jäi kaiherrus päästä tekemään lisää… mutta tällä kertaa ilman jamien kaoottista aikapainetta. Idea valikoitui helposti, sillä olemme itse valoteknikoita Lapin ylioppilasteatterilla ja olimme pyöritelleet ajatusta valoteknikkokauhupelistä jo kuukausien ajan. Peliprojektin aloittaminen paljastui pian varsin hyväksi ajatukseksi.
Meillä on pelin tekemisen suhteen aivan erinomainen tilanne. Meillä on tiimi, joka toimii hyvin yhteen ja jonka kanssa tekeminen on hauskaa. Teemme peliä ennen kaikkea siksi, että pelikehitys kiinnostaa meitä: tarkoituksena on saada puuhailla esimerkiksi koodin, mallintamisen ja pelisuunnittelun parissa. Hyödynnämme tiimin jäsenten vahvuuksia, mutta otamme myös ilon irti siitä, kun pääsemme oppimaan uutta. Kehitämme Wiljami by Night -peliä siis harrastuksena ja kevyesti ilman ulkopuolisia paineita, mutta kuitenkin myös tosissaan, sillä pelin idea ja teema tuntuu meistä itsestämme innostavalta. On mukava tehdä peliä, jota itsekin haluaisimme pelata. Tämä pistääkin välillä miettimään: entä jos…
Entä jos voisimme keskittyä pelin tekemiseen kokopäiväisesti?
Entä jos voisimme maksaa itsellemme pelin tekemisestä palkkaa?
Meillä ei tällä hetkellä ole aikataulullisia tai taloudellisia paineita pelin suhteen, mutta suunnittelemme esimerkiksi apurahojen hakemista. Haaveina on ensisijaisesti hankkia uutta laitteistoa – ehkä jopa yhteinen työtila – ja villeimpänä ajatuksena on palkan maksaminen pelin tekemisestä.
Viisihenkisestä tiimistämme kaksi on mukana LeveLappi-hankkeen peliliikeopinnoissa, jotka ovat tähän mennessä yhtä lailla sekä inspiroineet että palauttaneet maan pinnalle. Peliala on äärimmäisen kilpailtu, mutta hyvällä suunnittelulla ja yhteistyöllä oman pelin julkaiseminen ja itsensä työllistäminen voi olla mahdollista. Peliliiketoimintaopinnot ovat myös antaneet hyvän syyn tarkastella omaa pelikehittämisprosessia myös julkaisun kannalta: mitä tiimin on tehtävä, jotta voimme oikeasti julkaista pelin?
Loppukeväästä järjestetty Bit1-opiskelijapelikilpailu oli tiimillemme paitsi valtavan hieno tilaisuus myös itse pelinkehitystä häiritsevä tekijä. Vaikka Wiljami by Night oli vasta alkutekijöissään, päätimme siitä huolimatta osallistua kilpailuun. Teimme valtavasti töitä, jotta saimme pelin jotakuinkin pelattavaan kuntoon alkukarsintoihin mennessä, ja vielä lisää töitä, että ehdimme tehdä palautteen mukaisia muutoksia ja hiomista ennen finaalia. Kilpailu siis tavallaan pakotti meidät muuttamaan omia suunnitelmiamme ja kiirehtimään pelin vielä kovin alkeellisten mekaniikkojen viimeistelyä. Tavallaan tällainen liian aikainen “polishaaminen” oli pelin kehittämisen prosessin kannalta hyödytöntä, mutta antoi meille hyvän näkökulman siihen, mitä peli voisi olla tulevaisuudessa.
Itse kilpailureissu Espooseen Rovion päämajaan oli kuitenkin aivan loistava: pääsimme pitchaamaan peliä kovan luokan tuomareille ja tapaamaan muita tiimejä. Saimme arvokasta palautetta ja vahvistusta sille, että peli-ideallamme todellakin on potentiaalia: saimme kilpailusta “Unique Gameplay” -kunniamaininnan! Suuresta työmäärästä huolimatta kokemus oli siis kaiken vaivan arvoinen.
Wiljami by Night -pelin pitch Bit1-finaalissa 2024
Pelinkehityksen ensimmäisinä kuukausina – ja erityisesti Bit1-kilpailun jälkeen – olemme keskittyneet pelisuunnitteluun ja keskeisimpien toiminnallisuuksien ohjelmointiin. Tarkoituksena on pelitestauksen kautta iteroida pelin mekaniikat toimiviksi ja varmistaa, että pelaaminen on oikeasti hauskaa. Samalla suunnittelemme pelin tarinallisia elementtejä, visuaalista tyyliä ja rytmiä.
Pelin rakentaminen tutun tekemisen, tutun paikan ja tutun yhteisön ympärille on tehnyt prosessista palkitsevan. Tekisimme erittäin mielellämme myös erilaista peliä, sillä tärkeintä on tällä tiimillä yhdessä puuhailu sekä pelinkehitystarpeen tyydyttäminen, mutta pelin aihe sitoo meitä projektiin entisestään. Sijoitamme pelin meille rakkaaseen teatterirakennukseen meille rakkaan toiminnan äärelle. Haluamme tarjota pelaajalle mahdollisuuden kokea, miten jännittävää ja palkitsevaa valotilanteiden rakentaminen on. Hyödynnämme pelissä teknistä ja taiteellista osaamistamme valosuunnittelun ja -tekniikan maailmasta. Yhtenä kiinnostavan elementtinä on, että pelin valoja ohjataan DMX-protokollalla, jolla teattereiden valotekniikka yleensä ihan oikeastikin ohjataan. Käyttämämme pelimoottori Unreal Engine 5 mahdollistaa siis sen, että pelin avulla voi tarvittaessa – tai halutessaan – ohjata myös oikean maailman teatterivaloja.
Seuraavaksi pelin kehittäminen jatkuu pelimekaniikkojen jatkokehittelynä ja hiljalleen pelin sisältö alkaa muodostua. Olemme alkaneet hahmotella pelin tarinaa sekä visuaalista ilmettä ja viimeisimpänä lisänneet tiimiimme uutta vääntövoimaa alueilla, joita meiltä ei jo ennestään löytynyt. Tavoitteena on, että Wiljami by Night saa pian oman Steam-sivunsa ja pääsemme oikeasti esittelemään mitä motivoituneella tiimillä voi saada aikaan. Ja samalla meillä on hauskaa!
Pelin etenemistä voi seurata Instagramissa tiimimme tililtä @unrealramenclub
Katariina Leinonen ja Samuli Valkama
Unreal Ramen Club