Järjesteimme LeveLappi-hankkeen pelibisnesopintojen osallistujille matkan Northern Game Summitiin. Se on Kajaanin AMKin vuosittain järjestämä pelialan konferenssi, jota moni alan ammattilainen pitää kotimaan parhaana. Vuoden 2024 tapahtuma järjestettiin keskiviikosta perjantaihin 18.–20.9.

Kuva: Heikki Tikkanen

Keskiviikko oli LeveLapin väelle matkapäivä. Aamulla aloitettiin kahden minibussin pakkaaminen tapahtumassa tarvittavalla kalustolla. Puolelta päivin olivat myös matkaajat omine tavaroineen kyydissä, ja noin nelituntinen matka Kajaaniin alkoi.

Majoittumisen jälkeen keskiviikkoillan ohjelma oli käydä poimimassa konferenssipassit ennakkoon sekä jutella vanhojen tuttujen kanssa ja tutustua uusiin ihmisiin tapahtuman aloitustilaisuudessa Rock House Kulmassa.

Torstain ja perjantain ajan pelialan ammattilaiset jakoivat konferenssiesityksissä osaamistaan ja kokemuksiaan. Kolmessa eri salissa saattoi seurata eri aihealueisiin keskittyviä esityksiä noin aamuyhdeksästä viiteen saakka, lounastauon rytmittäessä päivää. Esiintyjät olivat pääosin kotimaasta, mutta myös esimerkiksi Yhdysvalloista ja Iso-Britanniasta oli paikalla hyviä puhujia. Osa esityksistä oli sellaisia, jotka järjestäjät olivat nähneet jo keväällä Nordic Gamessa Malmössä, ja jotka he halusivat myös Kajaaniin niiden korkean tason vuoksi. Pääosassa esityksistä ei saanut ottaa valokuvia tai muita tallenteita, joten muistiinpanoja tehtiin ahkerasti. LeveLapin pelibisnesopintojen opiskelijat ovat jakaneet omia muistiinpanojaan esityksistä mm. Lapin pelinkehittäjien Discord-palvelimella, jotta opitut asiat tavoittavat nekin, jotka tapahtumaan eivät päässeet.

Kuva: Heikki Tikkanen
Kuva: Heikki Tikkanen

Torstain iltaohjelmana oli jatkot Kajaanin Onnela-yökerhossa. Paikasta yksi sali oli pyhitetty viime vuoden tapaan kokonaan demo corneria eli pelien esittelyä varten. Tarjoilutiskillä ei nähty tuoppeja vaan tietokoneita, joilla saattoi pelata erilaisia pelejä. LeveLapin opintopilottiin osallistuneet tiimit sekä yksi kesäpeliopinnoista peruutuspaikoille mukaan lähtenyt parivaljakko asensivat omat demokoneensa torstaina konferenssiohjelman päätyttyä ja päivystivät demojensa äärellä puoleen yöhön saakka. Pitkän päivän päälle tehty illan demosessio tuotti tiimeille arvokasta palautetta ja loi motivaatiota jatkaa sekä pelien teknistä kehitystä että niiden liiketoimintapuolen viilaamista entistä toimivammaksi.

Kuva: Katariina Leinonen
Kuva: CozyNest
Kuva: CozyNest
Kuva: Juho Törmälä
Kuva: Susanna Piirainen

Suomen parhaaksi tituleeratun kajaanilaisen pelialan koulutuksen tuottamien pelien seassa Lapista paikalle tuodut pelidemot eivät suinkaan jääneet huonommiksi. Saamme olla tekemisen tasostamme ylpeitä, ja tämän pelinavauksen jälkeen on paikallaan jatkaa NGS-matkoja ja demo corneriin osallistumista pysyväksi perinteeksi asti.

LeveLapin pelibisnesopinnoissa on treenattu runsaasti oman pelikonseptin hiomista ja pitchaamista julkaisijoille tai sijoittajille. NGS:n järjestäjäorganisaatiosta vihjattiin ennen tapahtumaa mahdollisuudesta päästä pitchaamaan pelejä paikalliselle julkaisutoiminnasta kiinnostuneelle yritykselle. Opiskelijatiimeissä oli kovaa kiinnostusta päästä kokeilemaan taitojaan tositoimissa, mutta tilaisuus peruuntui viime metreillä. Kajaanista todettiin, että ensi vuonna yritetään uudestaan.

Perjantaina konferenssiohjelman päätyttyä melko pian minibussit kohti Rovaniemeä lähtivät matkaan. Matkan järjestäneet Sanni Mustonen Lapin AMKilta ja Heikki Tikkanen Lapin yliopistolta saivat osallistujilta makoisat lahjat kiitokseksi antoisan kokemuksen onnistuneista järjestelyistä. Osallistuminen NGS:n kaltaisiin tapahtumiin on varsinkin opiskelijalle kallista osallistumismaksuineen sekä matka- ja majoituskuluineen. LeveLappi tarjosi kaikille osallistujille pääsylipun tapahtumaan ja majoituksen hotellissa. Oman laitteiston saaminen paikalle pelin esittelyä varten ei olisi ollut kaikille mahdollista, joten Lapin AMKin lainaamat laitteet ja LeveLapin kustantamat minibussit tulivat aidosti tarpeeseen.

Lapin AMKin Jokiväylän kampukselle päästiin purkamaan autot perjantaina noin yhdeltätoista illalla. Kampuksella oli käynnissä Lapin AMKin omat Frosted-pelijamit, joihin myös Kajaanissa käyneistä eräät osallistuivat. Oman jamipelin ideointi aloitettiinkin jo kotimatkan aikana autossa, kun jamien teema ilmoitettiin verkkoon. Osa matkalaisista jäi tiettävästi suoraan jameihin kehittämään uutta peliä viikonlopun ajaksi. Osa kävi kotona nukkumassa ja palasi lauantaina kampukselle jamittelemaan.

Kuva: Heikki Tikkanen

NGS-matkaan liittyi myös pieni sivutehtävä, josta vastasi Jaakko Lahtinen. Hän kävi edustamassa LeveLappia ja Lapin korkeakouluja Oulussa 17.–18.9. ennen kuin saapui sikäläisen kansainvälisen retkikunnan mukana Kajaaniin keskiviikkona. Oulussa hän osallistui Business Oulun järjestämiin tilaisuuksiin, joista yksi oli Fingersoftin toimitiloissa. Siellä Jaakko kertoi Lapin pelialan koulutuksen ja LeveLapin kuulumisista sekä esitteli lyhyesti mm. pelibisnesopintoihin osallistuneiden tiimien pelitrailereita. Esityksen saamasta palautteesta todettiin myöhemmin huumorilla, että Fingersoftin väki näytti Lapin meiningille sormea, ja se oli ylöspäin osoittava peukalo.

Oulun väen saavuttua Kajaaniin käytiin Business Oulun järjestämällä illallisella, jonka aikana ehdittiin keskustella paljon yhteistyömahdollisuuksista pohjoisen Suomen pelialan liiketoiminnan kehittämiseksi ja nuorten lupausten tukemiseksi. Esimerkiksi yhteisesti järjestettävät IGDA-tapahtumat sekä tuki Nordic Gameen osallistuville pelitiimeille olivat kiinnostavia aiheita, jotka ovat jo poikineet jatkotoimenpiteitä. Koska Business Oulun mukana oli myös vieraita Norjasta, saatiin laajennettua verkostoja, ja myös rajat ylittävä yhteistyö oli yksi keskustelunaiheista. Oulun seudun yrityskehittäjien näkökulmat ja kokemukset pelialan tukemisesta ovat avuksi, kun LeveLapissa keskustellaan loppuvuoden aikana täkäläisten yritys- ja aluekehittäjien kanssa samoista aiheista.

Kuva: Otto Juntunen

Kokonaisuudessaan syksyn ”opintomatka” Kajaaniin oli erittäin onnistunut, ja se tullaan toistamaan LeveLapissa myös tulevana vuonna. Matka on hyvä lisä pelibisnesopintoihin, sillä se auttaa konkretisoimaan tiettyjä opintojaksolla läpikäytyjä asioita. Toivottavasti vastaavien matkojen tekeminen onnistuu myös LeveLapin päätyttyä.

Matkaan osallistuneista esimerkiksi Welehola-peliä kehittävä CozyNest -tiimi on kirjoittanut kokemuksestaan näin:

”Konferenssimatka NGS:ään toi tiimille paljon hyödyllistä oppia ja kehitysideoita. Erityisesti esiin nousi tiimin yhteistyön parantaminen ja projektinhallinnan selkeyttäminen. Keskustelut alan veteraanien kanssa auttoivat vahvistamaan tiimin rooleja, ja opimme, kuinka tärkeää on realistisesti rajata projektin tavoitteet ja kehittää peliä vaiheittain.

Demo cornerissa saimme erittäin positiivista palautetta pelin visuaalisesta ilmeestä, mutta myös arvokkaita parannusehdotuksia. Esimerkiksi loitsujen käyttöliittymän ja ohjeistuksen selkeyttäminen sekä käyttöliittymän ääni- ja visuaaliset tehosteet ovat keskeisiä kehityskohteita.

Tärkeimpänä oppina oli, että selkeä viestintä ja konkreettiset tavoitteet vievät tiimiä eteenpäin kohti onnistunutta pelijulkaisua.”

LeveLappi-hankkeessa pilotoitavat pelibisnesopinnot ovat viimeistä tilaisuutta vaille paketissa. Lokakuun lopulla kerromme lisää sitä, miten opintojen ensimmäinen läpiveto on sujunut.